6 dimenzií technologickej disrupcie

Exponenciálne technológie nás ovplyvňujú viac, ako si chceme pripustiť. Už dnes určite ovplyvňujú priamo, či nepriamo vaše podnikanie. Ako sa na nich pripraviť a čo môžete urobiť, aby neprevalcovali a nezničili vaše podnikanie?

Nedosiahnuteľné sa stáva dosiahnuteľným, až nárokovateľným. 

V tomto článku vám predstavíme ako exponenciálne technológie menia produkty z niečoho nedosiahnuteľného na dosiahnuteľné, samozrejmé až nárokovateľné a ľahko využiteľné aj pre malých a stredných podnikateľov. Napr. súčasné generácie sa nepozerajú na internet ako na niečo zvláštne, či vzácne, ale pristupujú k nemu ako k niečomu, na čo predsa majú nárok. Veľa kedysi nedosiahnuteľného sa stáva samozrejmosťou - foto, hudba, sekvencia DNA, fotovoltaika, 3D tlač, rôzne internetové aplikácie, ... . Je veľkou škodou, že malí a strední podnikatelia na Slovensku ich doposiaľ využívajú relatívne málo, akoby sa ich báli, a tak strácajú oproti konkurencii.

6 dimenzií technologickej disrupcie
Na koncept exponenciálneho rastu sa zameral Peter Diamandis, spoluzakladateľ Singularity University. Podrobne študoval exponenciálne rastúce technológie a firmy a popísal cyklus rastu technológie, ktorý sa realizuje v šiestich kľúčových krokoch, ktoré nazval dimenziami: digitalizácia, prvotný klam, disrupcia/prelom, demonetizácia, dematerializácia a demokratizácia.

Pozrime sa na každú z dimenzií. Pre ilustráciu použijeme každému ľahko predstaviteľný príklad nástupu digitálnej fotografie.

Digitalizácia:

Prvou dimenziou prelomových technológií je ich digitalizácia. Všetko, čo je možné digitalizovať je možné následne ľahko sprístupniť, zdieľať a distribuovať. V prípade fotozáberov, ich digitálna forma nám ich umožňuje rýchlo zdieľať v on-line svete.

Prvotný klam:

Vzhľadom k tomu, že zdvojnásobenie procesu exponenciálneho rastu prebieha pomaly, exponenciálne trendy nie sú spočiatku ľahko viditeľné, preto prvý rast môže byť zdanlivo sklamaním. Ako som uviedla už skôr, ak dáte dieťaťu nie 1 cent, ale 2 centy je to málo, ak dáte nie 2 ale 4 centy, rovnako vám to nepríde veľa. Neskôr tie čísla však naberú závratnú veľkosť. Aj digitálne fotografie spočiatku narážali na kapacitu pamäte, ktorá sa rýchlo zaplnila, časom je možné na nich uložiť už nespočetné množstvo.

Disrupcia/Prelomovosť:

Disrupciou sa produkt/technológia stávajú naozaj zaujímavé. Spočiatku boli digitálne fotografie málo zaujímavé. V určitom stupni vývoja však prevýšili vtedajší produkt a službu v efektívnosti aj nákladoch. To bol kritický okamih rozšírenia digitálnej fotografie a podobne je to aj pri iných technológiách ako napr. 3D tlač, fotovoltaika, autonómne vozidlá, digitálna medicína, umelá inteligencia, virtuálna realita, nanotechnológie, drony a pod.

Demonetizácia:

Vzhľadom na exponenciálny rast náklady na jednotku sa znižujú až do bodu, kedy sa dostávajú na úroveň 0 t.j. zdarma. Oslobodzujú sa tak od peňazí, ktoré prestávajú byť rozhodujúcimi. Pri klasických fotografiách sme boli nútení rozmýšľať, ktorý záber urobíme a ktorý nie, pretože to stálo peniaze. Na jeden film sa zmestilo iba 12, 24, či 32 záberov a teda jedna fotografia mala určitú cenu, ktorá zahŕňala kúpenie filmu, jeho vyvolanie, vytlačenie fotografií a ich doručenie. Cena digitálneho foto záberu je vlastne nulová a nie je potrebné sa zamýšľať koľko fotozáberov spravíme, skôr nad miestom, kam ich uložíme a ako si ich zorganizujeme, aby sme si ich neskôr ľahko našli.

Dematerializácia:

Dematerializácia jednoducho znamená, že veci sa zmenšujú a spájajú do jedného produktu. Dnes je nástrojom pre bežného človeka, ktorý chce fotiť jeho mobilný telefón, ktorý pokrýva veľa iných funkcií ako je fotoaparát, úhrada faktúr, navigácia, pozeranie videí, hranie hier, osobný tréner, výživový poradca, ... . Navyše jeho rozmery sa výrazne zmenšili z veľkosti tehly v roku 1973 na veľkosť, ktorá sa zmestí do vrecka. Nepotrebujeme už teda toľko materiálnych vecí, veľa z nich sa vmestí do smartfónu. Smartfóny a fotoaparáty splynuli, aj keď profesionálni fotografi a milovníci kvalitných záberov ostávajú fotoaparátom pochopiteľne verní.

Demokratizácia:

Poslednou dimenziou je, keď sa technológia stáva samozrejmosťou, keď sa posunie z úrovne toho, čo si môžu dovoliť len bohatí na niečo čo môže vlastniť a používať takmer každý. A odtiaľ je už len krok k ďalším prelomovým zmenám.

Týchto 6 dimenzií ukazuje, ako sa výrobky a služby vďaka prelomovým technológiám stávajú lacnejšími, dostupnejšími a ich použitie jednoduchším. Nové exponenciálne firmy a organizácie to využívajú a využívajú tieto pokroky v oblasti digitálnych technológií na ponúkanie produktov a služieb, ktoré sú 10x ziskovejšie a nákladovo efektívnejšie ako produkty ich konkurentov.

Preto je dnes absolútnou nevyhnutnosťou, aby si majiteľ firmy so svojim tímom našiel čas a identifikoval technológie a trendy, ktoré by mu pomohli v jeho podnikaní a využil ich vo svoj prospech. Výhovorky, že na to nemá čas sú len výhovorkami, ktoré ho následne budú stať konkurencieschopnosť. Ak to nezvláda sám, odporúčam obrátiť sa na skúseného facilitátora, ktorý prostredníctvom inšpiračného a objavného workshopu vtiahne tých správnych ľudí aj z externého prostredia firmy a spolu s nimi posunú firmu smerom k napredovaniu a ďalšiemu vývoju.

Konvergencia exponenciálnych technológií

Posledná vec, ktorá dokáže ohúriť je, že technológie nerastú exponenciálne v izolácii. Funguje tu tzv. "zákon akcelerácie výnosov" alebo "zákon akcelerácie konvergencie". Tie najzvláštnejšie a najzaujímavejšie nápady, inovácie, prelomové technológie vznikajú zväčša na okraji viacerých exponenciálnych trendových línií.
Keďže dochádza k tomu, že technológie čím ďalej tým viac exponenciálne akcelerujú, vzájomne sa kombinujú a dopĺňajú, tak to, čo bude ich výsledkom je takmer nepredvídateľné.

Tu je niekoľko príkladov spájania sa viacerých exponenciálne rastúcich technológií:

  • Autonóme vozidlá: umelá inteligencia, Internet vecí (IoT), Big dáta a ďalšie
  • Siri/Google kombinujúca umelú inteligenciu s rozpoznávaním reči a interakciou prirodzeného jazyka
  • Dosiahnutie optimálneho výkonu a produktivity sa deje kombináciou mobilných technológií a neurovedy

Exponenciálne organizácie/firmy používajú a vytvárajú tieto konvergované exponenciálne technológie na zavedenie produktov a služieb, ktoré sú opäť ešte lepšie ako doterajšie. Na očakávanom exponenciálnom raste sú postavené mnohé start-upy, preto si žiadna malá a stredná firma nemôže povedať, že na to nemá, že nemá na vytvorenie prelomových technológií alebo na ich využívanie vo svojom podnikaní.

Z neštudovaného manažéra manažér a možno aj líder

NALAĎTE svoju firmu na RAST.

Poučte sa od firiem s exponenciálnym rastom a zrýchlite tak rast vašej firmy.

Prestaňte iným podnikateľom závidieť, ako sa im darí rásť a spravte prvý krok TERAZ.

Ísť späť

Pridať komentár
Prosím pripočítajte k 4 číslo 2.
© 2024 Všetky práva vyhradené pre Happy Growth s.r.o.
Pokračujte výberom nastavení ochrany osobných údajov. Pre viac informácií si prečítajte naše zásady ochrany osobných údajov a zásady používania súborov cookies.