2 ukazovatele, ktoré by mal sledovať každý majiteľ firmy

Majitelia firiem radi porovnávajú výkonnosť svojej firmy s inými na základe tržieb, čo ich neraz upokojí. Tržby sú však veľmi zavádzajúcim ukazovateľom. Rovnaký zisk dokážu generovať firmy s výrazne rôznou výškou tržieb. Existujú však dva ukazovatele, ktoré vám pomôžu porovnať sa nielen v odvetví, ale predovšetkým sledovať vývoj svojej firmy v čase a na ich základe robiť kvalifikované rozhodnutia.

Pomer výšky zisku pred zdanením k tržbám vyjadrený v % 

Prvým ukazovateľom je percentuálna výška zisku pred zdanením t.j. výsledku hospodárenia v pomere ku tržbám vo vašej firme. Keď je toto číslo v intervale 5-10% je to znakom toho, že firma bojuje o prežitie na trhu a je najvyšší čas zaoberať sa tým, prečo tomu tak je. Pravdepodobne bude potrebné urobiť zásadné zmeny.

Keď je zisk pred zdanením v pomere ku tržbám  v rozmedzí 10-15% ide už o dobré výsledky a fungovanie firmy. Ak je zisk pred zdanením v pomere ku tržbám na úrovni vyše 15% je zrejmé, že firme sa darí dobre, tým lepšie, čím vyššie percento dosahuje.

Pre hlbšiu analýzu a pochopenie toho, čo sa vo firme deje rozdeľte výdavky a mzdy súvisiace priamo s výrobu/poskytovanými službami a na tie súvisiace s réžiou (administratíva, marketing, predaj) a zaoberajte sa ich efektívnosťou. Práve to vám ukáže, kde máte menej efektívnych ľudí, či vo výrobe, alebo v réžii napr. oddelenie predaja, marketingu.

Zisk pred zdanením v pomere na 1 euro vynaložené na mzdy zamestnancov - efektivita zamestnancov

Druhým ukazovateľom je zisk pred zdanením v pomere na euro vynaložené na zamestnancov. Vypočítate ho tak, že vydelíte zisk pred zdanením sumou, ktorú vynakladáte na platy zamestnancov. Dozviete sa tak, koľko eur hrubého zisku vám generuje 1 euro investované do miezd zamestnancov. Ak vám vyjde číslo nižšie ako 1, potom 1 eur, ktoré vynakladáte na zamestnancov vám generuje menej ako 1 euro zisku, čo je zlá situácia lebo mzdy zamestnancov vlastne dotujete a je to potrebné ihneď riešiť a hľadať dôvody (neefektívnosť zamestnancov, zbytočne veľa zamestnancov, ...). Ak je toto číslo 2 znamená to, že investícia 1 eur do platov zamestnancov vám generuje 2 eura zisku pred zdanením čo je pozitívne. Vašou snahou by malo byť čo najviac sa priblížiť práve k číslu 2 a presiahnuť ho.

S týmto druhým ukazovateľom súvisí stanovenie si mzdového stropu. K tomu potrebujete tieto základné čísla – tržby, výdavky bez miezd a mzdy. Povedzme, že tržby firmy sú 1.000.000 eur a výdavky bez miezd 400.000 eur. Zisk po zdanení si stanovme v rozmedzí 10 resp. 15% t.j. 100.000 eur resp. 150.000 eur. Mzdový strop na platy je teda 1.000.000-400.000-100.000 (resp. 150.000)=500.000 eur (resp. 450.000 eur). Porovnajte si toto číslo s reálne vyplácanými mzdami. Ak si ako majiteľ nevyplácate mzdu, nezabudnite, že pre objektivizáciu čísel je potrebné do miezd zahrnúť aj trhovú cenu práce, ktorú robíte vy ako majiteľ. Vyplácate na mzdách viac? Zamyslite sa ako zefektívniť prácu zamestnancov, ako dosiahnuť, aby generovali väčší zisk. Ďalšou alternatívou je prehodnotiť, či niekoho neefektívneho prepustíte, alebo znížite platy, čo sa zamestnancom určite páčiť nebude. Vyplácate na mzdách menej? Existuje tu priestor motivovať zamestnancov zvýšením miezd alebo prijať ďalšieho človeka, samozrejme ak to situácia vo firme vyžaduje.

Príklad č. 1  - stredná firma

Ako prvý príklad uvádzame grafy stredne veľkej firmy pôsobiacej na Východnom Slovensku, ktorá dosahuje tržby v objeme 5 až 12 mil. eur ročne.

Krivka tržieb z predaja tovarov, ktoré firma nakupuje a následne predáva svojim zákazníkom má mierne rastúci trend a mierne sa odďaľuje od krivky hrubého zisku z predaja tovarov, čo je pozitívne a znamená, že firma zarába na predaji zakúpených tovarov každoročne o čosi viac.

Krivka tržieb z predaja vlastných výrobkov a krivka hrubého zisku z predaja vlastných výrobkov kolíšu viac, v niektorých rokoch sa približujú (najbližšie v roku 2018 – najefektívnejší predaj) v iných vzďaľujú (najviac v roku 2014 – najmenej efektívny predaj) čo znamená, že firma zarába na svojich výrobkoch v niektorých rokoch viac v iných menej. Je dôležité analyzovať, prečo tomu tak je resp. bolo, poučiť sa a realizovať zmeny.

V prípade tejto spoločnosti, ktorá dosahuje zisk pred zdanením v pomere k tržbám na úrovni 31-55% vidíme ako efektivita práce ľudí kolíše. Kým v roku 2011 bola efektivita práce ľudí na úrovni 2,38, v roku 2012 klesla nízko na úroveň 0,95 eur na do miezd investované 1 euro. V roku 2019 to bolo 2,95 na investované 1 euro do ceny práce zamestnancov, pričom len rok pred tým v roku 2018 to bolo 1,21. Je nevyhnutné analyzovať, v ktorej skupine zamestnancov dochádza k nižšej efektívnosti – vo výrobe/službách alebo v marketingu, predaji, administratíve. Výsledok hospodárenia firmy/čistý zisk ako % na tržbách má ešte dramatickejší vývoj. Každé z týchto čísel má v pozadí svoj príbeh a odôvodnenie vo vývoji, procesoch, firemnej kultúre vo firme, ale aj vývoji na trhu a v legislatíve. Je potrebné tieto čísla analyzovať, poučiť sa z nich a realizovať príslušné zmeny.

Tržby vs. hrubý zisk
Efektivita zamestnancov, hrubý a čistý zisk v %
Príklad č. 2 - malá firma

Druhý príklad je príklad malej firmy pôsobiacej na Východnom Slovensku s tržbami v rozmedzí 100 000 až 240 000 eur.

Krivka tržieb z predaja vlastných výrobkov sa posledné roky vzďaľuje od krivky hrubého zisku z predaja vlastných výrobkov, čo znamená, že firma zarába na svojich výrobkoch menej. Najbližšie tieto krivky boli v roku 2015, vtedy bol „výťažok“ z predaja najefektívnejší, postupne sa v ďalších rokoch znižuje. Majetok firmy postupne rastie, firma zisk investuje a darí sa jej získať aj granty z fondov EÚ.

Táto spoločnosť dosahuje zisk pred zdanením v pomere k tržbám na úrovni 22-40% ročne. Čistý zisk v pomere k tržbám značne kolíše. Najvyšší bol v roku 2016 na úrovni 22,57% čo bol skvelý výsledok, postupne klesol až na 2,52% v roku 2018 a opäť prekonal hranicu 5% a stúpol na 8% v roku 2019.  Efektivita práce ľudí sa zvyšovala až po úroveň 3,87 v roku 2016 a odvtedy výrazne klesla, v roku 2018 na úroveň 1,26 eur, v roku 2019 mierne stúpla na hodnotu 1,38  na do miezd investované 1 euro. Rok 2016 bol z pohľadu efektivity pre firmu najúspešnejší rok, aj keď zisk pred zdanením v pomere k tržbám dosiahol jednu z najnižších hodnôt.

Tržby vs. hrubý zisk
Efektivita zamestnancov, hrubý a čistý zisk v %
Grafy sú stimulom pre majiteľov a manažérsky tím hľadať medzery efektivity fungovania firmy a k ďalším diskusiám pre zlepšovanie do budúcnosti 

Neustále sledujte ako na tom sú ukazovatele vašej firmy. Sledujte ich nielen na ročnej báze, ale na štvrťročnej alebo ideálne mesačnej, či dokonca ich vývoj kumulatívne za predchádzajúcich 12 mesiacov, čo vám pomôže odstrániť vplyv sezónnosti na ukazovatele.

Možno vám informácie v tomto príspevku prídu náročné až nezrozumiteľné. Ale toto všetko sú čísla, ktoré sú v skutočnosti jednoduché a dokáže vám ich do grafov pripraviť váš ekonóm. Vy následne pri pohľade na výsledné grafy viete urobiť kvalifikované rozhodnutia. Ako majiteľ firmy však potrebujete vedieť, ktoré ukazovatele sú v skutočnosti dôležité. Ak si s nimi neviete dať rady, kontaktujte nás. Radi vám pomôžeme porozumieť číslam vašej firmy a vybrať tie ukazovatele, ktoré je potrebné sledovať, pretože vás priebežne informujú a predovšetkým upozornia, ak bude vývoj vášho podnikania nepriaznivý, aby ste vedeli zvrátiť negatívny trend v priebehu roka a nedozvedeli sa ho až pri podávaní daňového priznania.

Ak viete, že potrebuje realizovať viacero zmien, ale neustále ich odkladáte, neostávajte v tom sami. Kontaktujte nás, radi vám pomôžeme zadefinovať firemné hodnoty s vašimi ľuďmi tak, aby sa s nimi stotožnili a vybudovať proinovačne orientovanú firemnú kultúru, vďaka ktorej bude rásť zisk aj cash vašej firmy a ľudia budú chodiť do práce s radosťou. Nie raz, ale už TERAZ.

NALAĎTE svoju firmu na RAST.

Pomôžeme vám zaviesť nástroje pre skvelé fungovanie firmy, ktoré používajú tie najúspešnejšie firmy.

Spravte prvý krok TERAZ.

Ísť späť

Pridať komentár
Prosím spočítajte 9 a 3.
© 2024 Všetky práva vyhradené pre Happy Growth s.r.o.
Pokračujte výberom nastavení ochrany osobných údajov. Pre viac informácií si prečítajte naše zásady ochrany osobných údajov a zásady používania súborov cookies.